تومور اربیت

تومور اربیت و پلک می توانند به صورت خوش خیم و یا بد خیم باشند. در حدقه اين ضايعات مي توانند با منشاء عصب، عروق، غدد اشكي و بافت لنفوم باشند و يا از سينوسها ، مغز و ديگر ساختمانهاي مجاور وارد حدقه مي شوند.در پلك ضايعات از پوست و غدد چربي منشاء دارند. شایع ترین تومورهای بدخیم چشم به دو دسته تقسیم می شوند که به آنها ملانوم و رتینوبلاستوم می گویند. عوامل مختلفی مثل اشعه خورشید و سیگار در بروز تومور اربیت دخالت دارند.

علائم تومور اربیت

متاسفانه این تومور در مراحل اولیه هیچ علامتی را از خود نشان نمی دهد و معمولاً پس از گسترش علایمش ظاهر می شود از علائم تومور اربیت :

• بیرون زدگی چشم از حدقه
  • انحراف چشم
  • درد و دو بيني
  • افتادگي پلك
  • تاري ديد

ضايعه برآمده پلك، زخم پلك، تغيير رنگ پلك، و از بين رفتن مژه ها از علائم تومور هاي پلك هستند. گاهي نيز در بالغين تومورهاي غدد چربي پلك با گل مژه هاي مكرر ظاهر مي شوند.

تشخيص تومور اربیت

معمولا زمانی که بیمار هیچ گونه آگاهی از عارضه چشمی خود و هیچ علامتی ندارد، تومورهای رنگدانه ای درون چشمی با آزمایش روتین چشم به وسیله چشم پزشک تشخیص داده می شود. در ۹۵ درصد از موارد، تومور با بررسی های چشم پزشکی قابل تشخیص است، اما می توان از آزمایش های تکمیلی مثل سونوگرافی برای نمایان شدن یک تومور جامد و همچنین برای تشخیص حجم گسترش تومور در درون چشم یا کاسه چشم استفاده کرد.تشخیص با معاينه و انجام سي تي اسكن و ام آر آي است. تشخيص تومورهاي پلك فقط با معاينه دقيق است ولي گاهي براي تشخيص گسترش آن به ساختمانهاي ديگر انجام سي تي اسكن ضروري است.

درمان تومور اربیت

قبل از شروع هر درمان، بررسی کامل برای تشخیص متاستازی های تومور(پخش تومور در بدن) الزامی است که از مهم ترین این بررسی ها، انجام تست های کبدی است .در تومور اربیت با انجام جراحي مي بايست در صورت امكان تومور  بطور كامل خارج گردد. گاهي خروج كامل تومور به علت چسبندگي به اعصاب و عضلات چشم ميسر نيست. در اين صورت بخش عمده اي از تومور حدقه خارج و بقيه ان پس از بررسي نوع تومور توسط پاتولوژي درمان مي شود. درمانهاي جانبي مثل راديوتراپي و يا شيمي درماني در برخي از تومورهاي حدقه پس از جراحي لازم است.درمان قطعي تومور پلك جراحي است كه در حين عمل ضمن هماهنگي با بخش پاتولوژي تمام سلولهاي تومور بطور كامل برداشته مي شود.

109 بازدید

پاسخ دهید

We're glad you have chosen to leave a comment. Please keep in mind that comments are moderated according to our comment policy. Your email address is required but will not be published.